Online állapotfelmérés

Akció

Glikémiás index

A Glikémiás Index a szénhidráttartalmú ételek fogyasztása utáni vércukorszint-emelkedést jelöli.

Magas GI-ételek pl. burgonya, rizs, kukorica, péksütemények. Ezek az ételek gyorsan felszívódnak, magas vércukorszintet eredményeznek és ilymódon növelik az inzulintermelést. Magas GI-étrend az arra hajlamos emberekben a hasnyálmirigy ß-sejtjének kimerüléséhez és így előbb vagy utóbb II tipusú (felnőttkori) cukorbetegséghez vezethet. A gyorsan felszívódó (magas GI indexű) szénhidrátok fogyasztása után kis idővel a vércukorszintünk jelentősen csökken, ilyenkor újra nagyon éhesek leszünk.

A GI-étrend nem fogyókúra, hanem egy új szemlélet szerinti egészséges étkezés, ami a vércukor- és inzulinszinteket szabályozza, s ezzel a szervezet anyagcseréjét optimalizálja. A GI-étrend egyik pillére az egészséges táplálkozáson alapuló diétáknak, illetve az optimális testsúly megtartásának.

Fontos, hogy a fogyás csak megfelelő szénhidrátbevitel esetén és a vércukor egyenletes szinten tartása mellett jöjjön létre. A zsírok hatékony égetéséhez napi minimális 400 kcal (100 g) szénhidrátra van szükség.

A 0-100 rangsorban a referenciaételek (fehér kenyér, glukóz) 100% -ot jelentenek. A vizsgált többi étel 0-100 között kap egy indexszámot. Ez a viszonyszám mutatja, hogy az adott étel a referenciaételhez (100) képest milyen mértékben emeli a vércukorszintet.

 

 

Alacsony: GI < 55
Közepes: GI 55-70
Magas: GI > 70

Föld felet növő zöldségek, Basmati rizs
56-58
Lencse
30
Földben növő gyökérzöldségek, hüvelyesek
30-50
Mars Mandulás szelet
65
Alma
44
Mazsola
64
Ananász
66
Meggy
22
Bab
40
Méz (akác)
70
Bagel
72
Müzli (hozzádott cukor nélkül)
43
Burgonya főtt
100
Nápolyi
77
Burgonyacsipsz
54
Perec
83
Coca-Cola
63
Pita kenyér
57
Corn Flakes - kukoricapehely
84
Pop Corn - pattogatott kukorica
55
Csokoládé (tejcsolokoládé)
53
Rice Crispies
82
Durva őrölt lisztből kenyér
69
Rizspuding, tejberizs
81
Édes burgonya
51
Sárgadinnye
65
Eperlekvár
65
Savanyú tésztájú kenyér
52
Fehér kenyér
70
Sós keksz
74
Fekete kenyér
51
Sült krupli - French fries
75
Félkeményre főtt tészta
50
Sütőtökpüré
75
Főtt zabpehely
51
Szörpök - vízzel hígítva
66
Francia baguette
95
Taco kukoricacsipsz
68
Görögdinnye
72
Teljes zsíros tej
27
Grépfrút
23
Uncle Ben's konvertált rizs
44
Gumicukorka
80
Vaníliafagylalt 10% zsír
61
Gyümölcsjoghurt
33
Zabkorpás muffin
60
Hamburgerzsemle
65
Zacskós előfőzött rizs
87
Isostar
73
Zöld banán
65
Kuszkusz
65
Zsemle
73
Lekvár, jam
48
 
 


Alapszabály, hogy a csonthéjas és savanyú gyümölcsök, a föld felett növő zöldségek (plusz a retek és a hagyma) és hüvelyesek alacsony GI-értékűek.

A föld felszíne alatt növő zöldségek (gyökérnövények), mint a burgonyafélék, répák, valamint a finomra őrölt gabonák lisztjéből készült pékáruk és a fehér(hántolt) rizs magasabb GI-értékűek.

Az étel rosttartalma is csökkenti a GI-értéket. A rost fizikai akadályként működik a gyomorban, így az enzimek lassan jutnak a lebontandó tápanyaghoz. Rost jelenlétében a gyomor hosszabb ideig marad telített, mivel a gyomorban lévő emésztendő ételt a rostok visszatartják. A rostdús ételek, mint a babok, lencsék borsók és teljes kiörlésű gabonából készült kenyér és pékáruk jólakottságérzetet kiváltó ételek, amelyeknek alacsony a GI-értéke.

 

 

Mérsékelt mennyiségű növényi olaj (dió, mogyoró, mandula, avokádó, olívaolaj) fogyasztása szintén egészséges, és jótékonyan befolyásolja az ételek GI indexét.
A turmixolás, lé- és pürékészítés szétroncsolja a szénhidrátszemcséket (molekulákat). A szétroncsolt szénhidrátszemcsét a szervezet gyorsabban megemészti és gyorsabban juttatja a vérbe, így emeli az étel GI indexét. Amikor ugyanazt a gyümölcsöt turmixolva vagy püréként fogyasztjuk, magasabb a GI-értéke, mint ha azt egészben fogyasztanánk el.

A keményítő tartalmú ételek főzési ideje is befolyásolja a GI értékét. Minél hosszabban főzünk egy keményítő tartalmú ételt (tészták, rizs, burgonya, kukorica), annál több vizet vesz fel és zselatinossá, kocsonyássá válik. Minél zselatinosabb egy keményítő, annál gyorsabban szívódik fel a vérbe és emeli a vércukorszintet. A szétfőtt keményítők magas GI-értékűek. A félkeményre főzött tészta ("olaszos al dente") és rizs lassabban szívódik fel és alacsonyabb a GI-értéke.

 

Tudj meg többet! Kérj időpontot!

Jelentkezz és ismerd meg a Tenuitas Utolsó fogyókúra módszerét még részletesebben!
Miután úgy döntöttél, hogy elérkezett az idő a változásra, vágj bele Te is Utolsó Fogyókúrádba!

Kérj időpontot szakorvosi állapotfelmérésre!

 

Kapcsolódó oldalak
>> Diéta    >> A tíz legfontosabb teafű   >> Energiakalkulátor   >> BMI kalkulátor   >> Az étkezési rostok
>> Vissza a kezdőoldalra

 

Ugrás a lap teteljére

TENUITAS EGÉSZSÉG STÚDIÓ 1132, Budapest, Visegrádi u. 23. II. em 5. Tel.:  +36 20 540 5420, E-mail:info[kukac]tenuitas[pont]hu

Designed by Webenium